VLUCHT VERTRAAGD

Jouw rechten als vliegtuigpassagier



Sinds 2005 bestaat binnen de Europese Unie Verordening 261/2004. Hierin worden jouw rechten als vliegtuigpassagier beschermd en zijn de plichten van de vliegtuigmaatschappijen vastgesteld.

Verordening 261/2004

Het is helaas niet zo dat als u vertraging hebt, u automatisch recht hebt op een financiële compensatie. Er zijn een aantal regels waar u aan moet voldoen. Het is zeker wel de moeite waard om op de hoogte te zijn van uw rechten als passagier, want de compensatie kan oplopen tot maximaal €600 per persoon! Alle regels rondom passagiersrechten in Europa zijn vastgelegd in de EU Verordening 261/2004. Deze is geldig binnen de Europese Unie. Dit houdt in dat u zich alleen kunt beroepen op de regelgeving als:

  • uw vlucht start vanuit een EU-land
  • of als uw vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij

Stel: u vliegt met KLM vanuit Bangkok naar Amsterdam. U komt aan met een vertraging van 3,5 uur. U heeft in deze situatie recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Wordt uw vlucht uitgevoerd door EVA Air, dan heeft u op basis van Verordening 261/2004 geen recht op een vergoeding.

Wanneer heb je recht op een vergoeding?

Naast het feit dat Verordening 261/2004 alleen van toepassing is binnen de EU, is er ook vastgelegd dat u alleen recht heeft op een vergoeding mits u met meer dan drie uur vertraging op uw eindbestemming bent aangekomen. In de volgende situaties heeft u als vliegtuigpassagier recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies:

Hoogte van de vergoeding

Op het moment dat u recht heeft op compensatie, wordt de hoogte van het geldbedrag bepaald door de afstand van uw vlucht. De compensatie wordt uitbetaald door de luchtvaartmaatschappij. Het kan zijn dat de luchtvaartmaatschappij u op de luchthaven vouchers aanbiedt als alternatief voor de wettelijke compensatie. Als u de vouchers aanneemt doet u afstand van uw recht op financiële compensatie. In vergelijking met een compensatie zijn vouchers vaak nadelig, omdat ze vaak beperkt houdbaar zijn en alleen inzetbaar zijn bij de betreffende vliegtuigmaatschappij.

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 vergoeding bij een vlucht van meer dan 3500 km

 Situaties waar je geen recht hebt


Overal zijn uitzonderingen op, zo ook bij de Verordening. Op het moment dat de luchtvaartmaatschappij geen invloed heeft op de vertraging, heeft u als passagier geen recht op compensatie. Er wordt op dat moment gesproken van buitengewone omstandigheden. U kunt hierbij denken aan weersomstandigheden als sneeuw, mist, storm, aardbevingen of vulkaanuitbarstingen. Maar ook stakingen van personeel of luchtverkeersleiders en terrorisme vallen onder de uitzonderingen.

Hoe krijg u waar u recht op heeft?


Er zijn meerdere mogelijkheden om ervoor te zorgen dat u krijgt waar u recht op hebt. Als u een rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten, kunt u altijd proberen of zij u kunnen helpen met het krijgen van de compensatie. Het is ook mogelijk om zelf een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij, maar dit kan soms een lang en moeizaam proces zijn. Als laatste kunt u daarom ook terecht bij EUclaim. Je kunt op de website van EUclaim  gratis advies opvragen om te kijken of u recht hebt op een compensatie. Op basis van ‘no cure, no pay’ kunnen zij al het werk voor u uit handen nemen en gaan ze zelfs voor u naar de rechter.

Contactformulier